Edvard Munch - en eksperimentell hobbyfotograf


De fleste kjenner Munch som maler, men han var også en ivrig hobbyfotograf. Med begge uttrykksformene likte han å eksperimentere, og dette ble vist i sommerutstilling til Preus Museum i 2016. Her vises et maleri som ikke mange har sett tidligere. Dette ble funnet i hans atelier i Åsgårdstrand av to jenter som hadde badet.


På den tiden var de i ferd med å rive og rydde ut av Munchs hus, og disse to jentene fant dette bildet inne i en vegg – helt tilfeldig. Det spesielle med dette maleriet er at han har brukt begge sider av lerretet, og gjort det tosidig. På baksiden er det en kullskisse til det anerkjente maleriet Stemmen, som ble malt i Åsgårdstrand. Maleriet på den andre siden viser Ung kvinne på Balustrand som kan minne litt om stilen til fotografiene han tok – et type hurtigmaleri. Siden dette bildet ble funnet i Åsgårdstrand fikk det tilhørighet her, og tilhører nå Horten kommune. Maleriet har vært litt på turné, og hengt i banken i Horten, før det nå blir vist til publikum på Preus museum.

Munch i hagen, naken, med høyre hånd strukket opp mot lyset, 1903. Tilhører Munchmuseet..

– Det er på en måte befolkningen som eier dette nå, så det er flott å kunne vise det frem her, sier Østerholt.
På veggene rundt maleriet er det utstilt noen av Munchs fotografier.
– Munch var en eksperimenterende type, og en aktiv hobbyfotograf. Han var kanskje ikke så veldig interessert i å lære seg hvordan kameraene fungerte best, men prøvde seg heller frem, forteller hun.

Munchs Hus ligger i Munch-parken i Åsgårdstrand


Munch var ikke veldig forsiktig med arbeidet sitt, han gjorde motsatt av hva som kanskje er normalen. I stedet for å skjerme maleriene for lys, satt han de ut, slik at naturen kunne påvirke de, med for eksempel regn. Den samme «uforsiktigheten» ser man på bildene han tok. Negativene hadde ofte fingermerker, noe som tyder på at han ikke var særlig nøye.
På fotoveggen vises ulike tester og eksperimenter som Munch har gjort med foto. Til og med selfie-bilder, av kunstneren selv.
– På fotoene som vi har her er det vanskelig å si om det var gjennomtenkt, eller om de er tatt tilfeldig. Både oppstilling, utfall og detaljer er veldig usikkert om han faktisk tenkte på, forteller Østerholt.

Munch i hagen i Åsgårdstrand, skyggen som faller over Munchs skjorte er antagelig Ravensbergs, som tar bildet, 1904. Tilhører Munchmuseet..

I et av selportrettene har han skyggen av seg selv med på bildet. Dette er et av eksperimentene han brukte i sine fotografier.
– Om det er gjort med vilje eller ikke, er ikke lett å si. Men det er spennende å se hvordan han bruker disse skyggene. Å eksperimentere med at noen kommer ut eller halvveis inn i et bilde, var det ikke noe folk kunne tenkt på før kameraene kom, og hvordan slike detaljer påvirket «ramen» i bildet, sier hun.
Selfie er noe alle vet hva er i dag, men på Munchs tid var nok ikke dette en like populær trend. Så man kan vel kanskje si at Munch var forut for sin tid. På flere av selvportrettene har han tatt bildene selv, i kjent «selfie-stil», hvor man tydelig ser den strake armen i bildet.

Vrengen landhandel 1888. I 1888 er Munch på seiltur. Han kommer bl.a. til Tønsberg, hvor han besøker maleren Karl Dørnberger. Familien Munch leier senere denne sommeren Dørnbergers sommerhus ved Vrengensundet, mellom Tjøme og Nøtterøy. Blant kunstverk som skriver seg fra dette oppholdet finner vi, Laura og Inger i sommersol, Landhandleren i Vrengen og Aftenstund. Munch besøker Åsgårdstrand om høsten.


– Grunnlegger Preus fant ut av dette i 1980–81, at Munch brukte kameraet til å ta bilder av seg selv. Derfor testet Preus ut med samme kamera om det var mulig å gjøre, for å bevise at det var slik det var blitt gjort, forklarer Østerholt samtidig som hun viser selfie-bildene, tatt av Preus.

Edvard Munch, Selvportrett tatt inne i Munchs hus, antatt 1904. Tilhører Munchmuseet.

 

Disse bildene vises også i utstillingen, samt kameraet som Munch brukte flittig en gang i tiden.
Om du ønsker å ta en «Munch-selfie» er det en egen vegg for dette. Her kan du bruke taggen: #taenmunch, så vil bildet ditt komme opp på skjermen ovenfor, og disse bildene vises kontinuerlig på museet.
Det er det som er så fascinerende med Preus museum. Her vises det gammel historie fra flere perioder, samtidig som det blandes inn med det topp moderne, som dagens instagram.


Munch i Vestfold

Edvard Munch (1863–1944) er Norges mest kjente kunstner. Han malte, tegnet, laget grafikk og fotograferte. Munch hadde en annerledes og eksperimenterende måte å arbeide på.


I 1887 ferierte Munch på Veierland, året etter i Tønsberg og i 1889 i Åsgårdstrand. Familien ferierte som hotellgjester i Vestfold i noen år, før Munch selv ble huseier. Han kjøpte huset i Åsgårdstrand i 1898, og kalte det for «Lykkehuset». Det var her han fant roen, og det var hit han lengtet da han var i utlandet.

Edvard Munch -  Vrengen landhandel


Hans eiendom i Åsgårdstrand er det eneste bevarte hjemmet hans. Mange av Munchs mest berømte bilder er motiv fra dette hjemmet, og stranden nedenfor eiendommen. Åsgårdstrand ble fast holdepunkt for Munch i over 20 år, og etter hans død ble huset kjøpt opp av kommunen. I 1947 ble det åpnet som museum, og både huset og stranden kan oppleves i dag.
1887 tilbringer Den store serien malerier kalt Livsfrisen ble unnfanget og utviklet, mens Munch oppholdt seg i Åsgårdstrand. Flere av hans kjente malerier ble malt her, som: Pikene på broen, Livets dans, Melankoli og Eventyrskogen.
Kunsthistorikere har hatt en tendens til å se bort i fra Munchs fotografering, på grunn av hans betydning som maler og grafiker. Samtidig er det mye som tyder på at han etter hvert bevisst eksperimenterte med kamera og fotografier. Munchs store produksjon av selvportrett er spesiell, både i fotografi og maleri.

Munch langs kyststien i Horten
Langs kyststien i Horten kan du vandre i vakre omgivelser preget av stillhet, fred og ro. Den flotte naturen, med rikt blomsterliv, fuglekvitter og avslappende lyder fra havet, får du på denne strekningen.
I sommer kan du oppleve både Edvard Munchs sommerhus, hans malerier, fotografier og kamera på Preus Museum og Munchs Hus. Løs billett på det ene stedet, og du kommer gratis inn på det andre.


Utstilling-i-utstilling
Basert på et Munch-maleri som lenge har vært utilgjengelig for publikum. Maleriet i Horten kommunes eie har en spennende historie. Det ble funnet i 1946 i veggen i Munchs hus, av to unge jenter.
Lerretet er bearbeidet på begge sider. Et maleri (Utsikt fra Balustranden 1891) og en kulltegning (Stemmen 1893).
Dette gir museet mulighet til å utforske sammenhengen mellom Munchs eksperimentering med maleri og fotografi.
Munchs Kodak Vest Pocket fra 1930, som han brukte til sine fotografier og selvportrett vil også bli vist.