FRA NORDAGUTU TIL KONGSBERG

Type: Fottur, fjelltur, hyttetur, skogstur

Lengde: Ca. 49,6 km

Varighet: 5 dager +

• Bereget gangtid for en voksen mann, i god form, uten pauser. Les mer om tidsberegning her

Gradering: Middels +

Styggemannshytta
Sørmyrseter

ADKOMST

Kollektivt med tog til Nordagutu eller med bil

VEIBESKRIVELSE FRA GOOGLE MAPS

La Google Maps vise deg veien frem. Du kan bruke den posisjonen du har nå, eller skrive inn stedsnavnet du reiser fra.

Fra min posisjon

eller

Fra sted

Denne tjenesten leveres av Google Maps. UT.no har ikke ansvar for innhold eller tjenester levert av eksterne aktører.

DNT Telemark

Om gruppa | 192 turforslag  19 hytter

Hytte til hytte gjennom Sauherad- og Skrimfjella!

Hvor langt trenger du å dra for å gå hytte til hytte? Hva med å sette seg på toget gå av på Nordagutu. Herfra kan du gå til Kongsberg fra hytte til hytte.

I oktober dro jeg fra Skien til Nordagutu etter jobb for å møte to venninner som skulle være med meg å gå hytte til hytte i Sauherdafjella. Dette angret vi ikke på! Kristin kom fra Oslo, mens Christina kom fra Sandnes, begge med tog.

Vi startet onsdag på turen fra Nordagutu stasjon til Flekkerhytta på Svanstul som ligger 541 moh. Flekkerhytta må forhånds bookes hos Telemark Turistforening. Turen er 8,71 km og har en stigning på 487 høydemeter, med friskt mot og en full sekk satte vi kursen i flott vær. Etappen går på blanding av grusvei og sti. Hvis man ønsker kan man her også velge å gå til Fugleleiken da blir denne etappen 1,2 km lengre.

Dag to våknet vi opp til en flott morgen på Flekkerhytta. Etter en god frokost og vask av hytta, satte vi kursen videre for turens lengste etappe. Vi gikk stien til Fugleleiken for en liten rast, før vi valgte å gå omveien oppom Nare 805 moh. for å få med oss den flotte utsikten. Turen fra Flekkerhytta til Sommerseter, som var vårt neste overnattingssted ble 18,76 km. Denne etappen er mulig å gjøre kortere ved og sove på Fugleleiken istedenfor Flekkerhytta, og heller ikke ta turen opp på Nare på veien til Sommerseter. Sommerseter ligger på 600 moh, her har en to muligheter ved overnatting. Det finnes en hytte som er åpen med DNT nøkkelen og en hytte som må forhånds bookes. Sommerseter ligger flott til litt sør for Eiangen.

Nok en flott høstdag gikk turen videre mot Solum hytta. Dette er en tur på 10.4 km. Langs dette strekket kan det anbefales å ta en lunsj rast på Storefjell 745 moh, som er kun en liten avstikker av fra merket sti. Her er det flott utsikt over Sauherdafjella.  Solum hytta ligger flott innerst ved Økteren, hytta er låst med DNT nøkkelen og her hadde vi en hyggelig overnatting sammen med fem andre turgåere. Alltid koselig å høre hvor andre kommer fra og hvor de skal videre neste dag når man møtes på en DNT hytte.

Herfra gikk vi mot Styggemann i Skrimfjella, hvor det er flere muligheter. Sørmyrseter er en flott hytte ikke så langt fra Styggemannstoppen, Sveinsbu kan man også velge for en litt annen rute. Herfra kan man enkelt komme ned til Meheia hvor det går timesekspress til Kongsberg. Vi valgte denne gangen å låne nøkkelen til Styggemannshytta av Tønsberg Turistforening.  Styggemannshytta er en sjarmerende uisolert nødbu med svært enkel standard. Hytta ligger på 872 moh. helt på toppen av Styggemann på Skrim. Steinbua har en svært enkel standard, men er man ikke flere en 3 stykker er dette en virkelig sjarmerende overnattingsmulighet, for de som ønsker noe helt annet!

Siste dagen gikk vi ned mot Sagvollen via Hoenseter og til parkeringen på Kroksbekk. Dette er en tur på ca 6 km, videre herfra er det rundt 8 km inn til Heistadmoen hvor man følger veien for å så ta lokalbussen inn til togstasjonen. Herfra tok vi toget igjen hver våre veier etter fem fantastisk flotte dager i fjellet!

Vil du gå hytte til hytte i terreng alt fra skog, grusvei til snaufjell er dette turen for deg. Har du noen spørsmål om denne turen eller ønsker råd, ta gjerne turen innom vår butikk og tursenter.

Tekst: Henriette Hack

Sist oppdatert: 27.06.2018

Fra Nordagutu til Kongsberg av DNT Telemark. Tilgjengelig under en CC BY-SA 4.0 lisens.